Lassan már nem csak a fanatikusok és rajongók látják, hogy lassul a fejlődés, hanem már a szaklapok és weboldalak is kezdenek háborogni. Bizony nagyon úgy tűik, hogy a finn mérnökök, innovátorok és kreatívok vagy alszanak, vagy gátolják őket, vagy esetleg nem is léteznek és leépítették őket (esetleg mind átment az Apple-hez :D) Igazságot nem tudok tenni de leírom, hogy pontosan miért is megy a sírás.
A múlt dicső volt. Akárhonnan is nézzük, valahogyan elérte a mai pozícióját a finn vállalt. Az szerintem egyik embernek sem furcsa, hogy régen amikor a mobil még csak telefonálása volt jó. Akkor azért szerették, mert egyszerű volt a használata. De a fejlesztés folyamatos volt, és mindig tudtam valami újat mutatni. Grafikákkal megáldott menürendszer, játékok a telefonon (1998), első körben csengőhang fogadása, majd küldése SMS-ben, sőt még szerkesztő is volt egyes modellekben. A cserélhető előlap lázról nem is beszélve. Továbbá operátor logókkal tehettük egyedibbé a főképernyőt. Aztán jött a képüzenet őrület, amivel hatalmasat robbantottak. És tényleg zseniális volt az ötlet. A konkurencia meg sehol sem tartott.
Emlékszek egy TV reklámra még a Nokia 8310-es idejéből (2001). Nem telefont reklámoztak, hanem egy víziót. A reklámban fényképezőgéppel fotózó, és zenét hallgató fiatalokról volt egy montázs közben ez a mondat hangzott el "...a Nokiánál azon dolgozunk, hogy hamarosan képet és hangot küldhess a mobilodról." Utána csak az elmaradhatatlan "Nokia Connecting People" szöveg volt a két kézzel.
Mindez azt bizonyítja hogy nem kicsit voltak magabiztosak, tudták hogy megint robbantani fognak. Valószínűleg ekkor már javában fejlesztették a 7650-est, amivel tényleg durván odavágtak...
Az első bejegyzésben rengeteget zsíroztam ezt a telefont, de tényleg nem véletlenül. A konkurenciát meggyalázta, és sokáig (1-2 év) nem tudtak hasonló paraméterekkel megáldott telefont készíteni (beépített kamera, Bluetooth, TFT-LCD). Egyedül saját maguk tudták überelni a telefonjaikat.
A későbbiekben valamivel szorosabb lett a fejlődés, de mindig is látható volt a finnek fölénye. Ha nem nézzük a Windows Mobile kütyüket (amik telefonnak nem igazán voltak alkalmasak) Akkor a WLAN és a GPS beépítésében is elsők voltak. Ezek előnye egyértelmű volt, ám volt még valami, amit elsőként építettek be, de nem rengette meg a világot.
A 3D chip. Az N93, N95, N82, E90 négyes fogatban tudtommal ugyanaz a ugyan az a PowerVR MBX modul van mint a már-már játékkonzolként emlegetett iPhone/iPod Touch családban. Felhasználói szemszögből ezek után érthetetlen, hogy miért nem használták ki ezt a tulajdonságot. Pedig nagyon büszke volt rá a Nokia, hiszen az 2005-ös E3-on Több N93-as is ki volt állítva, rajtuk a Sytem Rush és a ONE második részének OpenGL változata. Egyszerűen gyönyörűen nézett ki, és a rajongók már a boldog jövőt vizionáltak, ahol látványra PlayStation2 szintű játékokat futtatunk, a kedvenc mobilunkon.
Hát ezt végül a konkurenciának sikerült megvalósítania. Komolyan mondom, minden tiszteltem az Apple-é. De hogyan történt ez?
Hát úgy, hogy a Nokia kezdetben nem adott a fejlesztők kezébe olyan SDK-t amivel kihasználhatták volna a 3D-t, inkább megvárták az N95 megjelenését. De a játékfejlesztők ezek után sem kattantak rá a dologra.
Ennek a miértjére részben választ ad a Mobilaréna OVI-val foglalkozó cikkének a "Fejlesztői szemmel" fejezete:
Röviden az a lényeg, hogy nem csak a program fejlesztés nehéz meló, és nem csak az viszi a pénzt, hanem a publikálásnak (digitális aláírás hitelesítésének) is komoly ára van. Ráadásul ez utóbbit minden programfrissítéskor meg kell fizetni. Továbbá ez idáig nem is volt igazán egy fő eladási csatorna amint amilyen most az OVI, pedig lett volna rá nem egy lehetőségük. De ezt a ballépést már kiveséztem egy korábbi bejegyzésben.
Azt a hibát is elkövették, hogy a giroszenzort(mozgás/helyzet érzékelőt) is elsőként rakták bele az egyik telefonjukba(N95), csak nem aktiválták benne a megjelenéstől számított két évig. Bár az ügyesebbek akár az első év után találhattak olyan programot a neten, amivel ki lehetett használni.
Az Apple pedig miután látta a Nokia botladozását és, hogy a saját rendszerüket nem lehet sokáig zártan tartani, egy kiforrott és fejlesztőbarát SDK-t adott, barátságosabb árakkal, kiváló eladási felülettel. Mondjuk ez mindig is jellemző volt, a Nokia inkább kiforratlanul, de hamarabb adja ki a szoftvereit, az Apple pedig halandó a presztízsrombolóan sokáig elhúzni a kiadást, de az 100% hogy jó lesz. Egyik sem jó megoldás.
És így történt meg, hogy azok a fejlesztők is elpártoltak a Nokia megoldásaitól, akik eddig láttak benne fantáziát. Nem csak a nagyhalak(Gameloft, Fishlabs, Firemint, DigitalChocolate, EA) úsztak el a szomszédos vizekbe, hanem a kisebb csapatok is. Talán a Psiloc az utolsó nagycég aki kitart a finnek mellet.
Ezért cool az iPhone életérzés, és ezért pártolnak el a vásárlók is a finnektől. Még a megrögzött rajongók is. Felhasználói szemszögből nézve nem csak szoftveresen, hanem hardver ügyileg is kezdenek lemaradni. Az tapizós telefonjukra gyárilag ráraktak egy olyan autós játékot, ami csak szaggatva tud működni. Szégyen. Jelenleg nincs egy igazán ütős csúcstelefonjuk. Még a saját pályájukon is elhúzott mellettük a Samung (i9810HD vs. N97).
Hardver ügyben még nem látszik az elmozdulás, de észak Európában sem süketek, hallják az elégedetlenkedést. Valószínűleg megint készülnek valami különlegességgel.